woensdag 16 oktober 2013

16 oktober 2013

Bezoek Museum voor moderne kunst Arnhem


Een museumcollectie vormt zich over een lange periode, langs lijnen van beleid, voorkeuren, economie en toeval. Het MMKA heeft het geluk dat er voor een groot deel van de verzameling moderne en hedendaagse beeldende kunst een spannende rode draad bestaat: het realisme, met als twee pijlers het vooroorlogse neorealisme en de naoorlogse nieuwe figuratie. De vasthoudendheid van het verzamelbeleid door de tijd heen heeft er intussen voor gezorgd dat het MMKA de belangrijkste neorealisten van Nederland in huis heeft. 
 
Op grote wandvullende depotrekken verspreid over twee verdiepingen worden meer dan honderd schilderijen in chronologische weergave van 1900 tot het heden getoond, van Breitner tot het meest recente werk van de internationaal doorbrekende kunstenaar Melissa Gordon. Daarnaast zijn vijftien kunstenaars en vormgevers bijzonder uitgelicht, omdat ze voor de collecties beeldende en toegepaste kunst van bijzonder belang zijn. Dit zijn onder meer bekende neorealisten als Charley Toorop, Carel Willink, Dick Ket en de naoorlogse kunstenaars Reinier Lucassen en Marlène Dumas.





Bij de collectie moderne en hedendaagse toegepaste kunst en sieraden, waarvan tevens een kleine honderd objecten getoond worden, is het realisme een minder vanzelfsprekend uitgangspunt. De basis voor deze collectie werd in 1935 gelegd door een legaat van Henri Eilbracht waarin zich vroeg twintigste-eeuws sieraardewerk van Theo Colenbrander voor de Arnhemse NV Plateelbakkerij RAM bevond. De collectie bestaat verder uit glas, naoorlogse keramiek, sieraden, accessoires en hedendaags design, onder meer van Andries Copier, Etie van Rees en Ineke Hans. Het MMKA nodigt het publiek uit om deze bijzondere collectie toegepaste kunst in relatie tot de beeldende kunst te ontdekken, en andersom.


Arnout Visser

Beroemd is zijn ingenieuze olie – en azijnstel Salad Sunrise (voor Droog), waarbij de olie en azijn niet gescheiden zijn maar –volgens hun natuurlijke eigenschappen- in dezelfde buis bovenop elkaar drijven.

Salad Sunrise

Of neem zijnZoutloper, een kruising tussen een zoutvaatje en zandloper. Arnout Visser is een verrassende vormgever die vanuit uiterst originele, vaak natuurkundige invalshoeken producten bedenkt en ontwikkelt. Vaak doet hij dat samen met anderen, in Nederland, Tsjechië of Kenia. Zelf noemt hij zich een ‘vormvinder’ met een liefde voor glas. 


Werkplaats
In de tentoonstelling zijn honderden gebruiksvoorwerpen die Arnout Visser de afgelopen jaren heeft bedacht en uitgevoerd uitgestald op grote rekken, alsof je een bezoek brengt aan zijn werkplaats. De uitvindingen komen tot leven door de verhalen die er verteld worden over zijn samenwerking met glasblazers in Kenia en Tsjechië en zijn band met het wereldwijd bekende Droog. In het laboratorium worden de mogelijkheden van glas uitgelicht en nodigen glazenvideoheads uit om je hoofd in te steken. Hierin vertelt de vormvinder persoonlijk over de achtergrond van zijn werkwijze, experimenten en resultaten. In de museumtuin staat  een Kijklab opgesteld met door Arnout Visser uitgevoerde instrumenten als een barometer, zoutmaker en windmolen waarin zijn gebruik van natuurkundige wetten nog meer inzichtelijk wordt. In het museumcafé ten slotte is het prettig pauzeren met een gevuld glas van Arnout Visser in de hand. Vandaar is het uitzicht over tuin en Rijn op een bijzondere manier te bekijken met de glazen ‘kijker’ die Arnout Visser speciaal voor deze gelegenheid ontwikkelt.


Beursobject 2012
Arnout Visser 
Arnout Visser (Middelburg 1962) voltooide in 1989 zijn opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en studeerde vervolgens aan de Domus Academy in Milaan. Hij woont en werkt in Arnhem. Zijn werk is bekroond met internationale prijzen, waaronder de Red Dot product design Award in 2007.
Onder meer het Museum of Modern Art in New York en het Museum voor Moderne Kunst Arnhem hebben zijn werk aangekocht.





David Bielander

Van het gewone iets bijzonders maken, dat is de gave van David Bielander. Zijn sieraden hebben alledaagse onderwerpen, zoals vruchten en dieren.



Bielander weet het vertrouwde met het onverwachte te combineren en doet dat op een humoristische, speelse manier met soms ongebruikelijke edelsmeedmaterialen.
Zo zat de kever al in een lepel besloten, wezen gekleurde punaises de weg naar de schubben van de Koi karper. Ambachtschap is een wezenlijk onderdeel van zijn werk en werkwijze, maar het woord traditioneel is hier niet van toepassing.
De tentoonstelling toont bekende en minder bekende sieraden vanaf zijn studiejaren tot nu, in een adembenemende setting ontworpen door Studio Aandacht, in nauwe samenwerking met de kunstenaar.




David Bielander (Basel, 1968) woont en werkt in München. Na vele prijzen won hij vorig jaar de Françoise van den Bosch Prijs 2012, de internationale prijs voor het hedendaagse sieraad.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten